با یک نگاه گذارا به اطراف متوجه خواهیم شد که خیلی از لوازم کاربردی زندگی ما از چوب ساخته شده اند. آشنایی با انواع ورق چوبی هم برای افرادی که در این صنعت فعالیت می کنند ضرورت دارد و هم برای مردمی که مصرف کننده مصنوعات چوبی هستند. لذا در این نوشتار انواع ورق چوبی معرفی می شوند تا علاقه مندان اطلاعات مورد نیاز خود در این رابطه را کسب نمایند. به طور کلی ورق های چوبی از دل طبیعت استخراج می شوند. برخی از ورق های موجود در بازار از چوب خالص ساخته می شوند و برخی دیگر با استفاده از تکنولوژی های روز و اعمال تغییرات بر روی تکه های چوبی درست می شوند تا معایبی که چوب طبیعی دارند را بر طرف کنند.
به عنوان مثال چوب در گذر زمان و از دست دادن آب میان بافتی خود دچار انحناهای ناخواسته می شود. لذا برای جلوگیری از بروز این اتفاق می توان از قطعات ریز شده چوب استفاده کرده و با فرآوری آن محصول جدیدی را ایجاد نمود که هم خواص چوب را داشته باشند و هم مشکلات استفاده از آن حذف شده باشد.

انواع ورق های چوبی

برخی از انواع ورق های چوبی موجود در بازار عبارتند از:
ورق چوبی: این ورق ها بدون انجام هیچگونه فرآوری مصنوعی بر روی چوبی که از درختان به دست می آیند حاصل می گردد. تنها کاری که برای قابل استفاده شدن چوب های درختان انجام می شود برشکاری آنها و چند مرحله رنگ کاری است.

انواع ورق های چوبی

ورق فینگر جوینت: این ورق ها همان طور که از نام آنها مشخص است حاصل به هم پیوستن خرده های چوب با استفاده از رزین و چسب های مخصوص است. این کار به وسیله دستگاه های صنعتی و تحت فشار صورت می گیرد.
ورق روکش چوب: در ساخت این ورق ها تنها لایه ای از چوب طبیعی بر روی کار قرار می گیرد و برای بخش درونی کار متریال دیگری نظیر ام دی اف مورد استفاده قرار می گیرد.
ورق ام دی اف: ام دی اف ها در حقیقت تخته فیبرهایی با چگالی متوسط هستند که با استفاده از ورق های ملامینه روکش می شوند.
ورق های چوبی های گلاس: این ورق ها هم خانواده ام دی اف ها هستند با این تفاوت که روکش آنها از جنس پلکسی گلاس، نوعی پلی کربنات و یا پی وی سی براق انتخاب می شود. این ورق ها به دلیل مقاومت بالا و جلا و درخشندگی مورد توجه قرار دارند.

همه چیز درباره انواع ورق چوب

در بخش قبل برخی از انواع ورق های چوبی که استفاده از آنها متداول تر است معرفی شدند. همان طور که تشریح شد بسیاری از چوب هایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند دارای بخش درونی و بیرونی هستند. با توجه به اینکه همواره روی کیفیت متریال مورد استفاده در ساخت لوازم چوبی حساسیت زیادی وجود دارد، اغلب افراد تمایل دارند که از سطح کیفی بخش درونی این المان اطلاع پیدا کنند. اما این کار در اغلب موارد غیر ممکن است مگر اینکه قطعه ای منفک از چوب در دسترس قرار داشته باشد تا بتوان با بررسی لبه های آن، اطلاعات مفیدی در رابطه با بخش داخلی آن به دست آورد. لذا بهتر است این کار به افراد خبره و کاردان سپرده شود.

همه چیز درباره انواع ورق چوب

اینکه کدامیک از ورق های ذکر شده مناسب تر از سایر انواع است، بستگی به کاربرد در نظر گرفته شده برای آنها دارد. به عنوان مثال چوبی که برای ساخت کابینت مورد استفاده قرار می یگرد با ورق منتخب برای تولید سرویس خواب اصلا یکسان نخواهد بود. لذا نمی توان گفت که یکی از این نوع ورق های چوبی بر دیگری برتری منحصر به فرد دارد. اما چنانچه در ساخت المانی، استفاده از همه انواع ورق های ذکر شده مناسب و مطلوب باشد، ورق های چوبی طبیعی قطعا در اولویت خواهند بود به شرطی که مشکلی از بابت تامین بودجه لازم برای تهیه آنها وجود نداشته باشد.
چرا که این ورق ها گرانترین و البته ارزشمندترین ورق موجود در دسترس هستند. لازم به ذکر است که این مطلب از نظر دوستداران طبیعت کاملاً غیر منطقی و اشتباه تلقی می شود. چرا که لازمه استفاده از چوب طبیعی قطع درختانی است که قدمت زیادی دارند و این مسئله به تخریب محیط زیست و آسیب های ناشی از آن منجر خواهد شد. برای خرید انواع ورق چوب، ام دی اف یا ... مد نظر خود، می توانید از طریق سایت مجید شادمند اقدام نمایید، یا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.