امروزه استفاده از وسایل چوبی رونق بسیاری پیدا کرده است به گونه ای که در هر فضایی می توان انواع مصنوعات چوبی را مشاهده کرد. ام دی اف از پر کاربردترین ورق های چوبی است که با روکش های متفاوتی تولید می شود و به دلیل مزایای بسیاری که دارد در ساخت انواع کابینت، کمد، قفسه بندی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. با این تفاسیر بهتر است نسبت به نحوه نگهداری این محصولات آشنایی داشته باشید علاوه بر این با شناخت عوامل آسیب رسان به ام دی اف از ایجاد هر گونه آسیب و ضربه به آن جلوگیری کرد. یکی از آسیب های جدی که به ام دی اف وارد می شود و جلوه نامناسبی در محصولات چوبی ایجاد می کند لب پر شدن آن است از این رو شناخت علت لب پر شدن ام دی اف می تواند تا حد زیادی از این امر جلوگیری کرد. لب پر شدن ام دی اف دلایل بسیاری دارد که بسته به نوع ام دی اف این دلایل متفاوت هستند، مهم ترین نکته برای جلوگیری کردن از لب پر شدن ام دی اف انتخاب ورق هایی با مقاومت بالا است. در واقع هر چه مقاومت و ضخامت ام دی اف بیشتر باشد لب پر شدن آن کمتر اتفاق می افتد. از علت های اصلی لب پر شدن ام دی اف می توان به رطوبت، ضربه محکم، فشار شدید و .... اشاره کرد. این عوامل بسته به کیفیت ام دی اف، برند تولید کننده، نوع روکش و ... لب پر شدگی متفاوتی در ام دی اف ایجاد می کنند البته عوامل دیگری نیز وجود دارد که سبب ایجاد لب پر شدن ام دی اف می شوند. با ما در این مطلب از سایت مجید شادمند همراه باشید. 

علت لب پر شدن ام دی اف

دلایل لب پر شدن ام دی اف

همانطور که در بالا اشاره شد لب پر شدن ام دی اف دلایل بسیاری می تواند داشته باشد. لب پر شدن ام دی اف بسته به میزان و شدتی که دارد قابل ترمیم است. یکی از دلایل اصلی لب پر شدن ام دی اف استفاده اشتباه از تیغه های برش ام دی اف است، در واقع ورق های ام دی اف برای ساخت انواع محصولات چوبی نیاز به برش دارند و در صورتی که برش این ورق ها با تیغه های نادرست و یا غیر اصولی انجام شود ام دی اف دچار لب پر شدگی می شود. لب پر شدن ام دی اف تاثیر بسیاری در ظاهر محصولات چوبی دارد از این رو باید تا حد امکان از لب پر شدن ام دی اف جلوگیری شود زیرا وجود آن در ام دی اف کیفیت و تمیزی کار را زیر سوال می برد. ضربه و یا پرتاب اشیاء سنگین روی ام دی اف یکی دیگر از دلایل لب پر شدن آن است که می تواند آسیب جدی به ام دی اف وارد کند البته بسته به کیفیت ام دی اف میزان لب پر شدن آن نیز متفاوت است. گاهی ریختن مواد داغ و یا حرارت زیاد نیز سبب ایجاد جدا شدن روکش ام دی اف و یا لب پر شدن آن می شود. با این تفاسیر دلایل لب پر شدن ام دی اف بسته به کیفیت ام دی اف، نوع آسیب، ضخامت ام دی اف و ... متفاوت است.

دلایل لب پر شدن ام دی اف

ترمیم لب پر شدن ام دی اف

امکان ترمیم لب پر شدن ام دی اف به میزان آسیب و دلیل لب پر شدگی وجود دارد زیرا در صورتی که لب پر شدن ام دی اف در اثر رطوبت باشد امکان ترمیم کمتر است. در کل قبل از ترمیم لب پر شدن ام دی اف باید میزان آسیب و نوع ام دی اف را شناسایی کنید زیرا با توجه به این عوامل می توان نحوه ترمیم ام دی اف را پیدا کرد. ترمیم لب پر شدن ام دی اف به چند روش انجام می شود که بهتر است برای این کار از افراد ماهر در این زمینه کمک گرفت تا نتیجه نهایی رضایت بخش تر باشد. یکی از روش های ترمیم لب پر شدن ام دی اف بتونه کاری است، برای بتونه کاری کردن ام دی اف لب پر شده باید پودر مخصوص بتونه (این پودر باید با توجه به رنگ ام دی اف تهیه شود) به همراه صابون رنده شده و پارافین به خوبی مخلوط کرده و با وسایل مخصوصی مانند کاردک و لیسه قسمت لب پر شده را پوشش داد. البته دقت داشته باشید برای این کار باید مهارت کافی داشته باشید زیرا ساخت بتونه و بتونه گیری کار تخصصی است که باید با مهارت و دقت بالایی انجام شود.