امروزه در معماری های مدرن، کلاسیک و ... از ام دی اف به وفور استفاده می شود، این محصولات انواع مختلفی دارند که با توجه به نیاز می توان بهترین مدل آن ها را انتخاب کرد. ام دی اف بسته به مدل، روش تولید، برند تولید کننده و ... کیفیت های متفاوتی دارد که بهتر است با توجه به کاربرد از ورق های با کیفیت استفاده شود. یکی از رایج ترین مشکلات ام دی اف ایجاد تاب در آن است که می توان با روش های مختلفی آن را از بین برد، البته بهتر است قبل از ایجاد تاب ام دی اف از این امر جلوگیری شود. رفع تاب ام دی اف به دو صورت توکار و روکار انجام می شود البته این کار با توجه به نوع ورق ام دی اف، میزان تاب، دلیل ایجاد تاب و ... با روش های مختلفی انجام می شود.
اولین نکته برای رفع تاب ام دی اف، پیدا کردن دلیل ایجاد تاب است، دلایل بسیاری وجود دارد که سبب ایجاد تاب در ام دی اف می شود و مهم ترین آن ها وجود رطوبت با گرمای زیاد است. تاب ام دی اف انواع مختلفی دارد که برای رفع تاب باید نسبت به آن ها آشنایی کافی داشته باشید. به طور کلی انواع تاب ام دی اف شامل فنجانی شدن، قلابی شدن، پیچ خوردگی، کمانی شدن و ... می شود. پس از شناخت نوع تاب، دلیل تاب و ... می توان از روش های خشک کردن ام دی اف، استفاده از بخار و رطوبت، سنگین کردن ام دی اف، استفاده از اتوی لباس و ... برای رفع تاب ام دی اف استفاده کرد.

نحوه گرفتن تاب چوب

نحوه گرفتن تاب چوب

از گذشته تا به امروز چوب کاربرد گسترده ای داشته است که در ساخت انواع مبلمان، کابینت، کمد و ... مورد استفاده قرار می گیرد، یکی از مشکلات اصلی چوب که ممکن است برای هر نوع چوبی پیش بیاید تاب خوردگی است. علت اصلی ایجاد تاب در انواع چوب قرار گرفتن در معرض گرما و رطوبت است که برای رفع آن روش های گوناگونی پیشنهاد شده است. البته نحوه گرفتن تاب چوب بسته به عواملی مانند میزان تاب خوردگی، علت تاب، نوع تاب و ... متفاوت است از این رو توصیه می شود قبل از ایجاد تاب در چوب با رعایت برخی نکات از این امر پیشگیری کنید. یکی از موثرترین روش ها برای گرفتن تاب چوب استفاده از حرارت است، در واقع با حرارت می توان شکل چوب را تغییر داد و با ایجاد حرارت و فشار چوب تاب خورده را به شکل اولیه خود نزدیک کرد.
روش دیگری که با آن می توان تاب چوب را گرفت استفاده از اتو و حوله خیس است، نحوه گرفتن تاب چوب در این روش به اینگونه است که باید حوله ای که توانایی نگهداری گرما را دارد انتخاب کنید. سپس آن را خیس کرده و به دور چوب بپیچانید و در آخر با استفاده از اتو کاملا داغ روی سطحی که تاب دارد فشار وارد کنید. در کل هر یک از این روش ها باید با رعایت نکات خاصی انجام شوند تا نتیجه کار موفقیت آمیزتر باشد. در غیر این صورت ممکن است نه تنها به گرفتن تاب چوب کمکی نشود، بلکه آسیب جدی به چوب وارد شود.

چگونه چوب کج را صاف کنیم

چگونه چوب کج را صاف کنیم

همانطور که در بالا اشاره شد، روش های متفاوتی برای رفع تاب خوردگی و کج شدگی چوب وجود دارد که با اجرای یکی از آن ها می توانیم تا حد زیادی چوب کج شده را راست کنیم. امروزه استفاده از وسایل چوبی رواج بسیاری پیدا کرده است و در اکثر فضاها حداقل یک وسیله چوبی وجود دارد که نگهداری از آن ها اصول خاصی دارد و اگر به صورت صحیح انجام نشود، امکان کج شدن یا تاب خوردگی در آن ها زیاد است. از این رو اطلاع از نحوه صاف کردن چوب کج بسیار حائز اهمیت است. در کل عواملی مانند شرایط بد آب و هوایی، کیفیت پایین چوب، استفاده نا مناسب، مراقبت ناکافی از چوب، تخریب حشرات و ... می توانند سبب کج شدن چوب شوند که برای صاف کردن آن می توان از حرارت استفاده کرد و تا حد زیادی کج شدگی چوب را برطرف کرد.
برای این کار چوب کج را روی سطح صافی مانند میز بچسبانید، سپس به سطح چوب حرارت وارد کنید تا زمانی که چوب کاملا داغ شود و زمانی که چوب داغ شد، می توان آن را با مقداری فشار صاف کرد. دقت داشته باشید که پس از صاف کردن چوب باید چوب را در همان حالت با فشار نگه دارید و صبر کنید تا چوب خنک شود.
در صورت نیاز به راهنمایی های بیشتر، با کارشناسان مجموعه مجید شادمند تماس حاصل فرمائید.