نئوپان و ام دی اف هر دو ورقه هایی هستند که در بسیاری از صنایع، کاربرد گسترده ای دارند. این محصولات از ضایعات چوبی با فشار بالا و با ترکیب چسب ساخته می شوند. تفاوت عمده این دو در چگالیو میزان تراکم آن هاست. به طور کلی ام دی اف دارای تراکم و چکالی بیشتری نسبت به نئوپان است که برای آن مزیت محسوب می شوند. برای تشخیص این موضوع که کدام یک از ورق های ام دی اف و یا نئوپان بهتر است باید با ویژگی ها و کاربرد هر کدام آشنا بود. بررسی ویژگی ها و خصوصیات این دو محصول به همراه بودجه مورد نظر می تواند تعیین کند که کدام گزینه برای شما مناسب تر است. با تمام شباهت هایی که این دو محصوب نسبت به یکدیگر دارند اما کاربرد و برخی ویژگی ها کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. برای پاسخ به این سوال که نئوپان بهتر است یا ام دی اف باید با ویژگی ها، مزایا و معایت هر کدام به طور کامل آشنا بود.  اطلاعات تکمیلی در رابطه با چوب را در سایت مجید شادمند بیابید. 

نئوپان بهتره یا ام دی اف

مقایسه ورق MDF و نئوپان

مهم ترین ویژگی و برتری ام دی اف نسبت به نئوپان در تراکم و وزن آن است. از نظر استقامت، زیبایی و ... نیز ورق های ام دی اف نسبت به نئوپان برتری دارند. به طور معمول برای ساخت محصولات چوبی شیک و محکم بهتر است که از ام دی اف استفاده شود زیرا نئوپان فاقد ساختار بسیار محکمی است. نئوپان و ام دی اف هر دو از ورقه های فیبری ساخته می شوند از این رو در برابر حشرات و رطوبت مقاومت کمی دارند اما می توان با روکش کردن مقاومت آن ها را تا حد زیادی بالا برد. برای تشخیص ورق های نئوپان و ام دی اف باید به قسمت های برش داده شده دقت کرد. ام دی اف مقاومت بیشتری در برابر فشار، رطوبت و آب خوردگی دارد و برای ساختن کابینت، کتابخانه و سایر اشیا دکوری که نیاز به استحکام بیشتری دارند استفاده می شود. معمولا از نئوپان برای ساخت تخت خواب استفاده می شود. ورق لترون نوعی از نئوپان است که روکش آن ام دی اف شده است. نئوپان اگر تحت فشار قرار بگیرد ممکن است شکم بدهد و باد کند.

مقایسه ورق MDF و نئوپان

ویژگی های ورق ام دی اف

ام دی اف از پرکاربردترین مشتقات چوبی محسوب می شود. گستره استفاده از ام دی اف بسیار زیاد است و از این ورق ها در ساخت کابینت، کمد، سرویس خواب، انواع میز، دکوری ها و ... استفاده می شود. ورقه های فیبری را می توان مواد اولیه برای ساخت ورق های ام دی اف دانست. خرده چوب هایی که در ساخت ام دی اف مورد استفاده قرار می گیرند نسبت به نئوپان درشت تر هستند. ورقه های ام دی اف دارای گستره رنگی قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره هستند. از جمله ویژگی های بارز ورقه های ام دی اف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورقه های ام دی اف به نسبت دارای قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای است.
  • از نظر شکل ظاهری بسیار به چوب شباهت دارد و می توان آن را به راحتی روکش کرد.
  • ورق های ام دی اف به دلیل تراکم و چگالی مناسب دچار انقباض و یا انبساط نمی شوند و ابعاد ان ها تغییری نمی کند.
  • این محصول نسبت به سایر مشتقات چوبی مانند نئوپان دارای استقامت بیشتری است.
  • سطح ام دی اف به نسبت هموار و یکنواخت است و به راحتی می توان آن را برش داد. فرم پذیری این محصول نیز به نسبت بالا است.

در استفاده از ورق های ام دی اف مراقبت و نگهداری از آن ها بسیار حائز اهمیت است. ورق های ام دی اف نسبت به رطوبت حساس هستند و نباید به طور مداوم در معرض آب باشند زیرا ممکن است باعث شود که ورق ام دی اف باد کند.

ویژگی های ورق ام دی اف

ویژگی های نئوپان

نئوپان نیز از دیگر مشتقات چوب است که نسبت به ام دی اف دارای چگالی پایین تری است. ضایعات چوبی که در ساخت نئوپان مورد استفاده قرار می گیرند نرم و ریز هستند. از جمله ویژگی ها و مزایای نئوپان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت آن نسبت به ام دی اف پایین تر است
  • وزن سبکی دارد.
  • می توان آن را در ابعاد مختلفی تهیه کرد.
  • می توان آن را روکش کرد. 

نئوپان نیز دارای مقاومت کمی نسبت به رطوبت است از این رو نباید در مکان هایی که ارتباط مستقیمی با آب و رطوبت دارند مورد استفاده قرار گیرند.