در سال های اخیر استفاده از ام دی اف در سازه های مختلف چوبی بسیار رواج پیدا کرده است. مهمترین دلیلی که این استقبال را موجب می شود، مزیت های بی شمار ام دی اف است. ام دی اف همانند سایز مصالح و تجهیزات علاوه بر مزایای بی شماری که دارد با معایبی همراه است. توصیه می کنیم که قبل از سفارش کابینت ام دی اف با معایب آن نیز آشنا شوید و در نهایت با دیدی باز نسبت به انتخاب آن تصمیم بگیرید. از این رو از شما دعوت می کنیم که ما را تا پایان این متن همراهی نمایید که با تمامی معایب استفاده از ورق MDF برای ساخت سازه های چوبی آشنا شوید.

آیا ام دی اف برای ساخت سازه‌های چوبی مناسب است؟

همان طور که در متن بالا توضیح دادیم ام دی اف در کنار تمامی مزایای ویژه ای که دارد حاوی معایبی نیز است، اما معایب استفاده از ورق MDF چیست؟ در ادامه به برخی از این معایب اشاره کرده ایم.

مشکلات پوستی و تنفسی

برای شکل دهی و چسباندن ذرات ریز چوب در ام دی اف از حجم بالایی مواد شیمیایی بهره می برند. همین مسئله موجب بروز مشکلات تنفسی و پوستی بسیاری شده است. البته بیش از آن که ام دی اف برای مصرف کننده ها خطر آفرین باشد، برای سازندگانش مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. به طور معمول به هنگام برش چوب های ام دی اف گرد و غبار به همراه چسب اوره فرمالدئید در هوای پخش خواهد شد. در واقع نجار و سازنده کابینت ها در خطر استنشاق ماده خطرناک فرمالدئید هستند که عامل سرطان شناخته شده است.

آیا ام دی اف برای ساخت سازه‌های چوبی مناسب است؟

برای جلوگیری از استنشاق حجم بالایی از گرد و غبار و چسب متخصصان توصیه می کنند که کارگاه های کابینت سازی را به مکنده های قوی هوا مجهز نمایید. همچنین نجار در حین کار بهتر است از عینک و ماسک استفاده کند. خاک اره موجود در ام دی اف نیز می تواند به چشم ها آسیب وارد کند و موجب سوزش و عفونت آن شود. با این حال استفاده از ام دی اف در کابینت ممنوعیت خاصی ندارد، ولی بیشتر متخصصان توصیه می کنند که از ام دی اف برای ساخت تخت و وسایل مرتبط با کودکان بهره نبرید.

مقاومت پایین ام دی اف در برابر رطوبت و آب

مقاومت پایین در برابر رطوبت از دیگر معایب استفاده از ورق MDF به شمار می آید. زمانی که رطوبت و آب به ام دی اف می رسد، موجب متورم شدن آن خواهد شد. متورم شده ام دی اف در برابر رطوبت در زمان کوتاهی رخ می دهد. در صورتی که تنها قسمت کوچکی از کابینت دچار تورم شده باشد، باید تمامی ورقه را برای تعمیر تعویض کرد. البته این نکته را در خاطر داشته باشید که ام دی اف مقاومت بالاتری در برابر آب و رطوبت نسبت به سایر ورق ها از قبیل نئوپان دارد. با این حال بسیاری از متخصصان و کارشناسان توصیه می کنند که تا جای ممکن از ام دی اف در آشپزخانه استفاده نشود یا در صورت استفاده مراقب باشید که آب به آن نفوذ نکند.

مقاومت پایین ام دی اف در برابر رطوبت و آب

استحکام و مقاومت پایین ورق ام دی اف

از دیگر معایب استفاده از ورق MDF مقاومت و استحکام پایین است. ورق های ام دی اف در عین حال که ظاهری بسیار زیبایی دارند مقاومت نسبتا کمی در برابر فشار از خود نشان می دهند. در واقع اگر به چوب ام دی اف فشاری وارد شود، پس از مدتی دچار شکست خواهد شد.

کلام آخر

در متن فوق سعی کردیم به معایب استفاده از ورق MDF بپردازیم. با این حال نمی توان از مزایای منحصر به فرد ام دی اف از قبیل عدم تمایل حشرات به نفوذ در آن، مقاومت بالای ام دی اف در برابر تغییرات دمایی، نارسا بودن و هزینه ساخت پایینش چشم پوشی کرد. گروه مهندسی مجید شادمند با افتخار اعلام می کند که کابینت مورد نیاز شما برای آشپزخانه، نشیمن، سرویس بهداشتی و ... را با بهترین کیفیت، زیباترین طراحی و مناسب ترین قیمت طبق نیاز شما طراحی و تولید می کند. در صورتی که تمایل دارید سفارش کابینت های خانه خود را به این گروه خبره و ماهر بسپارید، می توانید با شماره های ثبت شده در سایت تماس حاصل نمایید.