تخته فیبر با چگالی متوسط  را Mdf می گویند . mdf در واقع مخفف  Medium Density Fiberboard است. امروزه تجهیزات وسایل با ترکیب mdf در هر خانه ای یافت می شود. پسماندهای mdf به علت داشتن مواد شیمایی آلودگی بیشتری برای محیط زیست دارند.

 به طور کلی ضایعات و پسماندهای mdf به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند.

  • پسماند تولید شده در کارخانه های تولید کننده صفحات

  • پسماند به جا مانده از مبلمان و کابینت های کهنه که به مرور زمان بلا استفاده می‌شوند.

  • پسماند کارخانه ها و کارگاه های تولید کننده مبلمان و کابینت

 اما آیا امکان بازیافت ضایعات و پسماندهای mdf وجود دارد؟ بازیافت ضایعات و پسماندهای mdf یک از معضل شده است. در ادامه در مورد بازیافت ضایعات و پسماندهای mdf  مطالبی را عنوان می کنیم.

بازیافت ضایعات و پسماندهای MDF به چه صورت انجام می شود؟

پیش از کشف عملیات بازیافت ضایعات و پسماندهای mdf کارخانه ها و کارگاه های تولیدی معضل بزرگی داشتند. از یک سو انبار کردن ضایعات و پسماندهای mdf امری دشوار بود . از سوی دیگر سوزاندن یا دفع کردن ضایعات و پسماندهای mdf باعث هدر رفتن انرژی می شود و نیاز به فضای زیادی داشتند.

بازیافت ضایعات و پسماندهای MDF به چه صورت انجام می شود؟

با کشف بازیافت ضایعات و پسماندهای mdf کمک به محیط زیست ، صرفه جوی در مصرف انرژی و فضا شده است. اما صرفه جویی در مواد اولیه و استفاده مجدد در مواد اولیه ساخت mdf هم از دیگر مزیت های بازیافت پسماندهای mdf  است. استفاده مجدد و بازیافت ضایعات و پسماند های mdf باعث کاهش گازهای گل خانه ای و آلودگی هوا می شود. از طرفی در مصرف انرژی و منابع چوبی هم صرفه جویی اقتصادی می شود.

بازیافت ضایعات و پسماندهای mdf به سه صورت انجام می شود:

  • بازیافت حرارتی میکانیکی: برای بازیافت حرارتی میکانیکی ابتدا باید ضایعات در ابعاد کوچک خرد شود. در مرحله دوم با بخار آب یا آب داغ به اتصالات ریزین حرارت دهی می شود تا حذف شود.

در مرحله بعدی باید الیاف توسط دفیبراتور جدا شود. در مرحله آخر الیاف باید خشک شود تا آماده‌ی استفاده برای تخته های جدید شود.

  • بازیافت حرارتی میکانیکی شیمیایی: در این روش ابتدا باید ضایعات پاک سازی و در ابعاد کوچک خرد شود. همچنین مانند حرارتی باید با بخار آب و یا آب داغ حرارت دهی شود. سپس الیاف توسط دفیبراتور جدا سازی شود. اما در روش حرارتی مکانیکی بعد از جدا سازی الیاف باید توسط مواد شیمایی و چسب مخصوص به خمیر تبدیل شود. در آخر بعد از خشک کردن الیاف می توان از آن برای ساخت تخته های جدید استفاده کرد.

بازیافت ضایعات و پسماندهای MDF به چه صورت انجام می شود؟

  • بازیافت حرارتی: در این روش از حرارت دهی حجمی برای حذف رزین و آزاد شدن الیاف استفاده می شود. در روش حجمی تولید گرما توسط خود ماده به طور مستقیم ایجاد می شود. جداسازی الیاف هم با دفیبراتور حذف می شود.
  • بازیافت به روش اهمیک: در این روش ضایعات و پسماندهای mdf به شکل چیپس خرد می شود. بعد از آن مواد آلوده و فلزات از آن جدا می شود. در مرحله بعدی مواد خورد شده در آب با دمای ۹۰ درجه سانتی گراد غوطه ور می شود تا آب به آن نفوذ کند. بعد از ۴۵ دقیقه الیاف از هم جدا می شود. بعد از آن مقداری نمک طعام برای هدایت الکتریکی به مخلوط اضافه می شود. بعد از شستشو و آب گیری، مخلوط خشک می شود و آماده‌ی استفاده می شود. در روش اهمیک پسماند سالم و تمیزتر به دست خواهد آمد.

آیا چوب MDF سازگار با محیط زیست است؟

آیا چوب MDF سازگار با محیط زیست است؟

در پاسخ به این سؤال که آیا چوب mdf سازگار با محیط است ؟ باید گفت به طور کلی ام دی اف برای محیط زیست مشکلاتی به وجود می آورد. به دلیل استفاده از مواد شیمایی، چسب ها و مواد به کار رفته در آن گاز فرمالدئید تولید می‌کند. این گاز بسیار خطرناک است که باعث مریضی ها می شود و برای سلامتی افراد شدیداً مضر است. البته امروزه برای تولید mdf از چسب های استاندارد استفاده می شود. میزان تولید گاز فرمالدئید در این چسب ها کمتر از قبل شده است، اما هنوز هم خطرناک است. بازیافت پسماند و ضایعات mdf بهترین روش و البته تنها روش برای از بین بردن پسماند و ضایعات mdf است .

سخن آخر

با توجه به مضرات پسماند و ضایعات mdf ، باید عملیات بازیافت برای پسماند و ضایعات mdf  انجام شود. مهم ترین روش ها برای بازیافت پسماند و ضایعات mdf  در ایران در این مقاله عنوان شد. البته روش های دیگری هم در جهان مرسوم است. مهندس مجید شادمند به عنوان تولید کننده ی نمونه محصولات چوبی و ملامینه حداکثر تلاش خود را برای حفظ محیط زیست انجام می دهد. این شرکت تولیدی از مواد و چسب های استفاده می‌کند که کمترین صدمه را به محیط زیست وارد کند.