وزن ورق های ام دی اف بر حسب چگالی و قطری  که دارند اندازه گیری می شود. معمولا در استاندارد های بین الملی وزن مشخصی برای ورق های ام دی اف در نظر گرفته نشده است. عامل مهم در قیمت ورق ام دی اف، ضخامت و نوع ورق است و وزن تاثیری بر روی آن ندارد. با اینکه وزن در استاندارد های بین الملی ساخت ام دی اف مطرح نیست و تاثیری بر قیمت این محصول ندارد پس چه فایده ای می تواند داشته باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت هرچه وزن ورق ام دی اف بیشتر باشد مقاومت و استحکام آن هم بیشتر است. در واقع به هر میزانی که مغزی ام دی اف بیشتر باشد وزن بیشتری دارد و از تراکم و مقاومت بالاتری برخوردار است. در نتیجه وزن یک عامل مهم در تعیین کیفیت ام دی اف است. یکی از مزایایی که ورق های ام دی اف با وزن بیشتر دارند مقاومتی است که هنگام برش دارند و تکه تکه نمی شوند. معمولا ورق های ام دی اف در ابعاد مشخصی ساخته می شوند و عامل تاثیرگذار در وزن، ضخامت یا قطر آن هاست. ورق های ام دی اف دارای ضخامتی بین 3 تا 25 میلی متر هستند. با مجید شادمند تا پایان این مطلب همراه باشید.

وزن هر ورق ام دی اف

وزن هر ورق ام دی اف

ورق های ام دی اف می توانند وزن ها و ضخامت های متفاوتی داشته باشند و از هر کدام برای کاربرد های مشخصی استفاده می شود.

  • ام دی اف ضخیم

این ورق ها دارای قطر و یا ضخامتی بین 30 تا 60 میلی متر هستند و به دلیل ضخامت بالا می توانند وزن بالایی را تحمل کنند. به دلیل ضخامتی که این ورق ها  دارند جز ام دی اف هایی با وزن بالا محسوب می شوند.

  • ام دی اف با وزن مخصوص بالا

ام دی اف هایی که دارای وزن بالای 800 کیلوگرم بر متر معکب هستند را  HDF می نامند. وزن بالای این ورق ها به دلیل وجود فیبر، چسب و فشار بالایی است که در هنگام تولید این ورقه ها وجود داشته است. از این نوع ام دی اف برای ساخت قفسه های صنعتی، ساخت پله،کف پوش و ... استفاده می کنند.

  • ام دی اف با وزن مخصوص معمولی

این نوع از ورق های ام دی اف دارای ضخامتی بین 12 تا 19 میلی متر هستند و وزن آن ها در دسته معمولی قرار می گیرد. این ورق ها را MDF می نامند و بیشترین کاربرد مربوط به این نوع از ورق هاست.

  • ام دی اف با وزن مخصوص پایین

ام دی اف هایی که دارای وزن پایینی هستند با نام LDF معروفند و وزنی بین 550 تا 650 کیلوگرم بر متر مکعب دارند. از این نوع ام دی اف به دلیل  وزن پایین در مکان هایی استفاده می شود که نیازی به استحکام بالا ندارند. به طور مثال غرفه های نمایشگاهی یا وسایل تزئینی را با استفاده از این نوع ورق می سازند. نوع بسیار سبک تری از ورق ام دی اف با عنوان ULDF وجود دارد که وزن آن کمتر از 550 کیلوگرم بر متر مکعب است.

استاندارد ورق ام دی اف ابعاد و ضخامت های مختلف

استاندارد ورق ام دی اف ابعاد و ضخامت های مختلف

  • ورق ام دی اف 3 میلی متر

 برای مونتاژ  پشت سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد و به نسبت ضعیف و شکننده است.

  • ورق ام دی اف 6 میلی متر

از این نوع ورق بیشتر برای مونتاژ پارتیشن استفاده می شود.

  • ورق ام دی اف 8 میلی متر

در گذشته برای درب های قابدار کابینت ها از این نوع ورق استفاده می شد. در این روش پروفیل های طراحی شده با ابعاد مورد نظر برش داده می شوند. ام دی اف 8 میل مابین این پروفیل ها برش داده می شود و به کمک چسب در محل مورد نظر قرار می گیرد.

هر ورق ام دی اف چند کیلو است

  • ورق ام دی اف 16 میلی متر

بیشترین کاربرد را در بین انواع ورق دیگر دارد. موارد استفاده آن ساختن کمد، پوشش دیوار، درب کابینت و ... است.

  • ورق ام دی اف 18 میلی متر

اغلب برای برش درب کابینت و ساخت کابینت استفاده می شود.

  • ورق ام دی اف 25 میلی متر

برای ساخت تجهیزات اداری، پارتیشتن های اداری و... مورد استفاده قرا می گیرد. این ورق ها به صورت سفارشی و محدود مورد استفاده قرار می گیرند.

  • ورق ام دی اف 32 میلی متر

این ورق از دو ورق 16 میلی متر ساخته می شوند و برای ساخت صفحات کابینت استفاده می شود.