ام دی اف یکی از متریال های پرکاربرد در ساخت کابینت محسوب می شوند. برای ساخت هر کابینت مواردی وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد. یکی از این موارد این است که هر ورق ام دی اف چند متر کابینت می دهد؟ این موضوع می تواند در برآورد هزینه های مربوط به ساخت کابینت نیز مهم است. مهم ترین نکته در ساخت کابینت این است که هر ورق ام دی اف چند متر مربع است. طول و عرض هر ورق ام دی اف دارای اندازه های متفاوتی است. با ضرب طول در عرض هر ورق می توان مساحت آن را بر حسب متر مربع محاسبه کرد. با سایت مجید شادمند همراه باشید.
ورق های ام دی اف در اندازه های متفاوتی ساخته می شوند اما بیشتر آن ها دارای اندازه های استاندارد هستند. ورق ها معمو لا بر حسب میلی متر است. برای بدست آوردن اندازه ها بر حسب متر مربع باید طول و عرض را در هم ضرب و در نهایت بر 10000 تقسیم کنید تا میزان متر مربع هر ورق بدست آید. معمولا در ساخت کابینت هر چه ابعاد ورقه های مورد نظر کمتر باشد میزان ضایعات آن نیز بیشتر است.

برای هر کابینت استاندارد چند متر مربع ورق ام دی اف لازم است؟

برای هر کابینت استاندارد چند متر مربع ورق ام دی اف لازم است؟

برای پاسخ به این سوال نمی توان عدد درست و دقیقی را بیان کرد. در واقع جواب این سوال به پارامتر های متفاوتی بستگی دارد. ابتدا باید ابعاد و اندازه های انواع ورق ام دی اف را دانست و بر اساس آن انواع کابینت و میزان ورق لازم برای ساخت آن ها را بررسی کرد. ورق های ام دی اف که در ایران مورد استفاده قرار می گیرند شامل موارد زیر هستند:
ورق 1220*2750 میلی متر: ابعاد این ورق ها به گونه ای است که از آن ها برای ورق های پلی گلاس آلویک استفاده می شود.
ورق 2040*2600 میلی متر : این سایز از کابینت برای ساخت ورق های ام دی اف با روکش ملامینه و در رنگ های محدودی ساخته می شود.
ورق 1800*2430 میلی متر: برخی از ورق های پلی گلاس در این اندازه هسستند. معمولا این سایز از ام دی اف شکل مربع دارند و قیمت آن ها معمولا بالا است.
ورق 1220*2800 میلی متر: معمولا ورق های های گلاس ایرانی و خارجی با این ابعاد ساخته می شوند
ورق 1800*3660 : ورق های ام دی اف ترک اغلب در این اندازه تولید می شوند.
ورق 2100* 3660 : از جمله پرکاربردترین و مقرون به صرفه ترین ام دی اف های موجود در ایران، ورق هایی با این سایز هستند. اندازه این نوع ورق ها به اندازه کافی بزرگ است و از این رو ضایعات و پرتی کمتری را دارد.
کابینت ها به سه صورت زمینی، هوایی ( دیواری ) و ایستاده ساخته می شوند. کابینت های زمینی معمولا دارای ارتفاع 90 سانتی متر هستند. کابینت های دیواری نسبت به کابینت های زمینی حدود 55 تا 60 سانت فاصله دارند. با توجه به نوع کابینت و ابعاد آن اینکه از هر ورق آن چند کابینت به دست می آید توسط افراد متخصص در این زمینه مشخص می شود.

نحوه محاسبه تعداد کابینت با هر ورق ام دی اف

نحوه محاسبه تعداد کابینت با هر ورق ام دی اف

ابعاد هر ام دی اف شامل طول، عرض و ارتفاع مهم ترین عاملی است که می توان با آن تعداد و متراژ کابینت ها را اندازه گیری کرد. دقت داشته باشید به طور مثال اگر به یک کابینت به طول 2، ارتفاع 1 و عمق 60 سانتی متر نیاز داشته باشید و از ورق ام دی اف 122* 244 استفاده کنیم 5.2 متر مربع برای درب و نما و برای بدنه و طبقات به اندازه 8.4 متر مربع ورق نیاز است. این اندازه معمولا توسط کابینت کار اندازه گیری می شود. اندازه گیری هایی که برای کابینت در نظر گرفته می شود به سبک و مدل کابینت ها نیز بستگی دارد. اگر ابعاد هر ورق های گلاس 280* 122 باشد می توان از آن به طور تقریبی برای ساخت 6 درب کابینت استفاده کرد.
معمولا برای ساخت بدنه کابینت ها از ورق هایی با اندازه بزرگ استفاده می شود. ورق هایی با ابعاد 366* 183 مناسب این کار هستند. با ورقی با این ابعاد می توان حدود دو متر طول بدنه برای کابینت های زمینی به دست آورد. ساخت کابینت اگر با مهارت و تخصص انجام شود پرته و ضایعات ورقه ها به حداقل کاهش می یابد و از هر ورق ام دی اف برای ساخت تعداد بیشتری کابینت استفاده می شود.